gy, hogy vgre letudtam a nehezt, s a mai nappal az emelt biosz is a htam mg kerlt, gy rzem, hogy az elkvetkez hetekben tbb szabadidm lesz, mint eddig. Ma s holnap biztos, hogy nem csinlok semmi rdemlegeset, esetleg elmegyek moziba a lnyokkal, de hogy tanulni nem fogok az biztos. gyhogy gy dntttem, sszeszedek pr filmet, amikrl az elmlt vekben sajnos lemaradtam, pedig szerettem volna ket megnzni. Flig-meddig ajnlnak terveztem a bejegyzst, mert ugyan ezek kzl egyetlen filmet sem lttam mg, de taln egy rvid bemutatval a ti kedveteket is meghozhatom valamelyikhez. Ha meg nem, ht akkor legalbb vgre sszegyjtttem egy helyre az sszes olyan filmet, amit meg szeretnk nzni. Lssuk is! :)
Shakespeare legsttebb, legtragikusabb s legerteljesebb drmja a XI. szzadi Skciban jtszdik, fszerepli az elmlt 400 v alatt a gtlstalan hatalomvgy szimblumv vltak. Macbeth jslatot kap, hogy lesz Cawdor thnja, majd Skcia uralkodja. Eleinte nem hisz a jslatnak, de miutn Duncan kirly ellpteti hsiessgrt, rrez a hatalom zre. Macbethnek a kirly irnti hsgt vgl legyzi Lady Macbeth unszolsa, a frfi megli a kirlyt s kerl a trnra. A vres tett persze tovbbiakat von maga utn, Macbeth s felesge pedig egyre mlyebbre merl a hatalom megtartsrt folytatott harcban.
The Stanford Prison Experiment // 122 perc, drma trailer
Taln mindenki szmra ismert a stanfordi brtnksrlet, amit 1971-ben vgeztek el a Stanford Egyetemen. Ez a film nem az els a nemben, eltte mr tbbszr is feldolgoztk az esetet, de n valamirt szeretek minnl frissebb filmeket nzni, szval gond nlkl a 2015-s vltozat mellett dntttem. Dihjban egy pszicholgiai ksrletrl szl, amit nkntes dikokkal folytattak, s ami azt vizsglta, miknt befolysolja az ember viselkedst a fogsg. Spoiler alert: elg durvn. Rgrl meg akartam nzni ezt a filmet (mg olyan rgrl, hogy akkor ez a verzi mg nem is ltezett), mert egyrszt rdekelt, msrszt pszicholgira kszlknt taln illene ismernem.
Mark Watney-rl az a hr jrja a NASA krben, hogy halott. Radsul a Marson vesztette lett, trsai pedig knytelenek voltak ott hagyni t. m a mrnk-botanikus l, s mindent elkvet a tllse rdekben: gpeket szerkeszt, lelmiszert termel, vizet gyrt, s amikor a Fldi irnytk felfedezik, hogy l, felkszl a mentexpedci fogadsra. De az expedci ngy v mlva rkezik, mghozz az ellensges bolyg egy egszen msik pontjra. Neki 3200 kilomtert kell utazni, hogy fogadhassa ket: egyedl, megfelel felszerels nlkl, vgtelen magnyban.
Yale Egyetem, 1961. Stanley Milgram j pszicholgiai ksrletet dolgoz ki. Ksrleti alanyai azt gondoljk, hogy elektromos sokkot okoznak egy szimpatikus idegennek, aki a szomszd szobban l lektzve. A ksrletben rszt vevknek azt mondjk, hogy a memrijukat figyelik, de valjban a helyzethez val alkalmazkodst, a lelkiismeretet s a szabad akaratot vizsgljk. Milgram megprblja megrteni, hogyan trtnhetett meg a holokauszt, s mi vezette az embereket az autoritssal val egyttmkdsre. (Megint egy pszicholgis film, sorry not sorry.)
A msodik vilghbor egyik legnagyobb hats, mgis taln legkevsb ismert hse a tragikus sors Alan Turing, aki nlkl ma lehet, hogy egszen mshogy nzne ki Eurpa s a vilg trkpe. A msodik vilghbor alatt a brit Bletchley Parkban mkd kdtr kzpont munkatrsaknt dolgozott s kulcsszerepe volt a nmet Enigma nev titkost gpek jeleinek megfejtsben. Ez a becslsek szerint legalbb kt vvel rvidtette le a msodik vilghbort s elsegtette a nmetek legyzst. A teljes titokban zajl mveletrl egybknt a hetvenes vekig senki sem tudott.
Az igaz trtnet alapjn kszlt film egy bostoni jsg oknyomoz munkatrsainak rendkvli munkjt kveti letk egyik legfontosabb s legizgalmasabb cikksorozatnak elksztse sorn.
A Boston Globe j fszerkesztt kap, aki arra utastja munkatrsait, hogy jrjanak utna egy rg ta sznyeg al sprt gynek: egy helyi pappal szembeni gyerekmolesztlsi vdnak. A kis csapat elkpeszt, addig minden ervel titkolt, megrz tnyek nyomra jut, s egyre szenvedlyesebben kvetik a szlakat. Amit tallnak, megrzza s megvltoztatja ket. s az jsgjukat. s Bostont. s az egsz vilgot.
Tegnap este egyszeren kptelen voltam elaludni, s mikzben az gyban forgoldtam, eszembe tltt, hogy indthatnk a blogon egy cikksorozatot, ami havonta jelentkezne, s lnyegben nem llna msbl, csak ajnlkbl. Hogy szinte legyek, mr rg gondolkodtam valami ilyesmin, csak ms tematikban s teljesen rendszertelenl, de ez a cikksorozatos tlet most megoldotta a problmt. A dolog felptse egyszer: havonta kivlasztok egy filmet, sorozatot, knyvet s zenei eladt/albumot, majd rok hozzjuk egy rvid ajnlt. gy dntttem, ezek mell mg egy egyb kategrit is beszortok nha, mert eszembe jutott, hogy sok ms dolog mellett esetleg tleteket, recepteket s/vagy jtkokat is megoszthatnk veletek, htha majd valakinek pont az kelti fel az rdekldst.
Amit mg elre szeretnk bocstani, hogy olyan dolgokat fogok ajnlani, amiket mr n magam is kiprbltam, lttam, olvastam, etc. Mindemellett fenntartom a lehetsgt, hogy nagy ritkn olyasmi is ide fog kerlni, amivel mg csak szemezek, teht nincs mgtte szemlyes tapasztalat, ezt viszont kln jelezni fogom nektek. Ennyit szerettem volna, remlem valamelyik ajnl elnyeri majd a tetszseteket! :)
Azt mondjk, a szem a llek tkre. De mi van, ha ennl tbbrl van sz? Ha ennl sokal fontosabb ez a testrsznk? Ha olyan vitt tudna eldnteni, ami vezredek ta foglalkoztatja az emberisget? Ha nem csak arra ad vlaszt, hogy mi van bennk, hanem annl sokkal tbbre?
Dr. Ian Gray (Michael Pitt) molekulris biolgus a szem evolcijn keresztl az emberi lt keletkezst kutatja. Ms szval s szem s annak felptsnek a megszllottja. A szem tkrben cm film vele s az munkjval, illetve asszisztensvel, Karennel (Brit Marling) kezddik, de mg mieltt tl tudomnyos fordulatot venne a film, megjelenik Sofi (Astrid Berges-Frisbey), aki a fentebb lthat csodlatos szempr tulajdonosa, nem mellesleg pedig a szerelmi szl kpviselje. A film egybknt kt rszre oszlik, de Sofi alakja mindkt rszben nagyon fontos - ennl tbbet viszont nem rulnk el a cselekmnyrl.
Helyette inkbb beszlnk a hangulatrl, a szimbolikjrl s az elkpeszten hipsteres, de mindenkpp magval ragad s lenygz lgkrrl. Az igazsg az, hogy csak vletlenl akadtam erre a filmre, pp az HBO-n ment, amikor az els tz percben odakapcsoltam, s br semmi elhatrozsom vagy kedvem nem volt addig filmet nzni, egyszeren ott ragadtam. Ez a film viszi magt elre, igaz nem siet sehova, de taln pont ez, ami szp benne. Na meg az, hogy mennyi mfajt tvz, s radsul milyen szpen: van benne egy kis romantika, egy kis drma, egy csipetnyi thriller s egy j adag scifi.
De nem brom hangslyozni, hogy a hangulata az valami rohadt ers. Gynyr kpvilggal s rdekes, elgondolkodtat dialgusokkal van altmasztva, egyszeren magval ragad s beszippant. Ennek a filmnek van mondanivalja, s br valsznleg nem fog jat mondani, azrt idrl-idre nha j az ilyen dolgokon jra elgondolkodni. Mint oly sok film, ez is kitr a valls s a tudomny kztt feszl ellenttekre, st, tulajdonkppen ez a f trgya - nem nagy jdonsg. Az viszont szerintem nagyon rdekes (s egyedi), hogy miknt oljda fel ezt a konfliktust, legalbbis n mg ilyen lezrssal nem tallkoztam ebben a tmban.
sszesgben ez egy j film. Kicsivel tbb is, mint j, de biztos vagyok benne, hogy nem tetszene mindenkinek. Ez egy bizonyos rtegnek szl, annak, aki megfoghat az ilyen tmval s ezzel a klnleges hangulattal, engem viszont meggyztt. Vgig rdekes tudott maradni, volt egy nagyon megrz fordulata, s szp gondolatokat kzlt. Sofi szeme meg tnyleg olyan gynyr, hogy nem csodlom Dr. Gray rajongst.
When the Big Bang happened, all the atoms in the universe were all smashed together into one little dot that exploded outward, so my atoms and your atoms were certainly together then and... who knows, probably smashed together several times in the last 13.7 billion years, so my atoms have known your atoms and they've always known your atoms. My atoms have always loved your atoms.
gy majdnem tizennyolc ves fejjel is ugyanannyira szeretem a mesket s a rajzfilmeket, mint anno gyermekkoromban - s szerintem mg j sokig szeretni is fogom ket. Azt hiszem, egyrtelm, hogy mirt: egy j rajzfilm nem csak a kicsiknek szl, hanem a nagyobbaknak is tartogat valamit, gy amellett, hogy knnyed kikapcsoldst s szrakozst nyjt sokszor mg tanulhatunk is valamit a szpen megrajzolt vagy pp meganimlt karakterektl. Engem szemly szerint valahogy sokkal knnyebben rintenek meg, mint ms filmek, s igen, ez alatt azt rtem, hogy szerintem n letem sorn a legtbbet rajzfilmeken bgtem. Valsznleg azrt, mert ez a mfaj mesterien vegyti a komolyabb gondolatokat a humorral s a vidmsggal. Teht olyan, mint egy rzelmi hullmvast: az egyik percben mg felfel tartasz, minden szp s j, aztn a msikban mr zuhansz is a feneketlen szomorsg gdrbe - kt msodperccel ksbb pedig mr a knnyeiden keresztl mosolyogsz az pp soron kvetkez ponon.
Ezt a tbbi filmes mfajban azonban szinte lehetetlensg kivitelezni, de szerintem nem is kell erltetni. Egy drma attl drma, hogy mindvgig hatalmba kert minket a filmvszonra vitt helyzet komolysga, amit br meg lehet fszerezni egy-kt vicces jelenettel, de a tlzsba vitt ponkods knnyedn derkba tri a film hangulatt s ezzel egytt mg az rtkt is elveszi tle. A thrillerrel s mg ezernyi ms mfajjal hasonl a helyzet. A rajzfilmes vilg azonban valamikpp megengedheti magnak, hogy egy 90 perces kis habosbabos, cuki meg vicces semmisgbe mly, megindt rzelmeket keverjenek. Persze itt is t lehet esni a l tloldalra, de vlemnyem szerint sokkal nehezebben.
Szval most hogy kielemeztem, mirt is ktdm ennyire a rajzfilmekhez, a bejegyzs cmhez igazodva rtrnk azokra a remekmvekre, amelyek meghatroz szerepet jszottak a gyermekkoromban s mg valamifle nyomot is hagytak maguk utn a szvemben. Nem csak igazi klasszikusokrl lesz itt sz, de azrt tbbnyire rgebbiekre szmtsatok. Vgjunk is bele!